tiistai 6. heinäkuuta 2010

6.7. Tiistai -Valoisampi Vaasa-

Aamu alkoi mun osalta jo aikaisin. Heräsin ennen puolta kahdeksaa ekaa kertaa ja netistä tarkasteltuani poistuin huoneestamme kahdeksan aikaan jättäen kaksi unimursua nukkumaan. Seikkailin ensin HalpaHalliin ja meinasin ostaa valkoiset housut heti aamun alkuun. Äkkiä kaupasta ulos hieromaan silmät auki. Tassuttelin pitkin hiljaisia katuja ja katselin, kun kellon kulkiessa ihmisetkin alkoi kulkeutumaan töihin. Olihan täällä ihmisiä, sittenkin.

Löysin itseni jossain välissä Aleksi 13, jossa oli aivan ihana myyjä. Höpöttelin hänen kanssaan varmaan puolisen tuntia ja tongimme yhdessä Jouneja. (Jouni on siis suomalainen käsilaukkumerkki, johon olen muutama vuosi sitten ihastunut.) Lupasin jo jouluna, että kun löydän hienon punaisen Jounin, voin sen itselleni sallia. Kaupassa oli parikin kivaa mallia, joten päätin jättää laukkufriikin päätettäväksi, kumman otan. Varasin myös kummallisen tyttömäiset kengät. Korkoa niissä on noin 8cm.

Kävin laittaan autoon lisää parkkiaikaa ja kömmin aamupalalle huoneeseemme. Siellä molemmat unimursut käänsivät vain kylkeään ku kolistelin jääkaapille. Kyllä, olemme Omppu-hotellissa ja tääl on jääkaappi. Noh, en mie jaksanu jäädä niitä hoputtaan, joten kömmin takaisin auringonpaisteeseen tutkimaan lisää kauppoja.

Kävin parissa itämaisessa kaupassa ja ostin mm. ananaskookos-mehua. Lisäksi löysin paluumatkalle pari hömppäkirjaa, nyöriä seuraavaan larppipukuun, nominationiini uuden ihanan delfiinin sekä jenkkihuivin, jonka väristä mulla ei ennen ollut.

Miia soitti puoli yhden aikaa et missä juoksen. Se oli saanu itsensä laitettua ja liikenteeseen. Kierreltii peruskauppoja, joista tarttu mukaan perusvaatteita ja sit istuskeltii torilla syömässä pehmistä. Sitten vein aiemmin varaamani laukun ja kengät tuomiolle... Siellä odotti ihana ylläri. Myyjä oli kaivanu jostai laatikosta aivan älyttömän ihanan Jounin, jossa oli viel pitkät olkaimet... Olin siis paljon köyhempi poistuessani liikkeestä. Sekä kengät, että laukku sai siunauksen ja lähti mukaan.

Shoppailun jälkeen suuntasimme nokkamme kohti ruokaa. Olin aamutassuttelun ohella nähnyt mielenkiintoisen shanghai- nimisen kiinalaisen ravintolan, jossa oli jopa lounastarjous. Syötiin annokset ja eurolla sai banaania ja jäätelöä, joten tyttöjen tunnettu jälkiruokamassukin sai täytettä.

Syönnin jälkee iskä väsähti ja päätti mennä hotellille päikkäreille. Meidänki piti, mut nähtii matkalla jännä ikkuna, jossa luki outlet... Ja taas mentiin. Eksyttiin laukkukauppaan. Minä ja Miiu laukkukaupassa kahdestaa O_o ei hyvä. Onneksi iskä oli just ilmottanu tarvivansa uuden kassin, joten mie sain hyvän syyn etsiä sille laukkuja omien sijaan. Kaupasta saimme lähes 20€ alennusta ja mukaan lähti yksi suuri matkakassi, kaksi hienoa reppua, naisten käsilaukku ja lompakko. Myyjä oli taas varsin ihana ja jäimme hänen kanssaan jutustelemaan melko pitkäksi aikaa.

Lähtiessämme sieltä kävimme vielä pikaisesti paikallisessa sirkustarvikekaupassa, jossa oli kivat tikut, joilla pystyi tasapainottelemaan isompaa tikkua. Siellä oli ystävällinen suomenruotsalainen, joka näytti meille kivoja temppuja, mitä niillä sai tehtyä. Miiakin innostui, mikä tarkoittaa sitä, että saadaan seki mukaa leikkii leluilla:)

Päätimme olla reippaita ja lähteä tutkimaan merimuseota. Ajoimme merimuseon edestä ja paikka näytti onnettoman pieneltä ladolta. Ei mitään, emme jaksaneet maksaa itseämme sisään vaan lähdimme rannalle. Mie ja Miiu käytii uimassa, kun iskä meni terassille nauttiin kylmän huurteisen. Merivesi oli pahanmakuista, mutta alkutotuttelun jälkeen melkoisen lämmintä. Uinnin jälkeen kömmittiin hotellille suihkuun ja vaihtaan vaatteita. Päiväunetkin ehdin ottaa.

Illalla vielä käytiin parilla terassilla ja hesessä iltapalalla. (Todella terveellistä, tiedän.) Iskä kiirehti hotellille katsoo Hollanti-Uruguay jalkapallo-ottelua ja me lähdettii viel rannalle vähän kuvailee ja kirjottelemaan. Kiva rauha ja kauniit maisemat, oli mukava olla vain hetki. Nopeasti iski merituuli meihin ja lämpimään tottuneet tytöt kömpi nauttimaan iltaoluset ja seuraamaan matsin lopun. Nyt on pitkä päivä lopuillaan ja aika ainakin minun kömpiä peiton alle. Aamulla lähtö ja edessä uusi kaupunki. Ötyjä.